You don't win friends with salad- Homer J. Simpson










woensdag 9 maart 2011

Canneloni a la mama

Ge vraagt u waarschijnlijk af: "Sven, dat vorige gerecht met die zure room, allemaal goed en wel, maar wat doe ik met den overschot van het potteke?" Aangezien ik toch wel aan alles tegelijk denk (wie zei dat multitasken enkel voor vrouwen was), hier nog een poepsimpel receptje waar ge zure room in kunt gebruiken. Het is een recept van mijn moeder en ik moet zeggen, it's a damn good one. Ik trakteer u een pint(je) als ge het aankunt om met uw vingerkes uit de saus te blijven. Fasten your seatbelts voor de canneloni a la mama!

  • pakje van 250 g canneloni (kan je zo kopen in supermarkt)
  • 1 grote ui
  • 3 knoflookteentjes
  • 2 dl olijfolie
  • 500 g gemengd gehakt
  • 1 potje tomatenpuree
  • 2 dl zure room
  • 2 blikken gepelde tomaten
  • 150 g goed afsmakende kaas (geen emmentaler of gruyere)
  • 50g vetstof
  • Italiaanse kruiden (oregano, tijm, ...)
  • peper en zout
  1. Pel de ui en de knoflookteentjes. Snij ze fijn en fruit ze in de olijfolie (ge weet het, goeie gebruiken!)
  2. Voeg gehakt toe en maak het los
  3. Doe er vervolgens de tomatenpuree, 1 blik gepelde tomaten, de zure room en ongeveer de helft van de kaas bij.
  4. Breng op smaak met peper, zout en de italiaanse kruiden
  5. Laat het op een zacht vuurtje wat inkoken (goed blijven roeren, want kan makkelijk aanbakken!)
  6. Vul de canneloni (afhankelijk van het merk moet je die al dan niet vooraf even laten koken, ik doe dit altijd een paar minuten) met het gehaktmengsel en schik ze in een ingevette vuurvaste schotel
  7. Zet de inhoud van het tweede blik gepelde tomaten op het vuur en laat even inkoken (bijkruiden kan ook hier geen kwaad)
  8. Giet de ingekookte tomaten over de canneloni's en bestrooi met de rest van de kaas.
  9. Laat in een voorverwarmde oven van 200°C in een 20-25tal minuten gaar worden (lees ook hier goed de instructies van de canneloni)
Tips:
  • kies ook hier weer voor goede ingredienten: zorg voor lekker gehakt (voor de mensen van mijn geboortestreek: één adres, Keurslagerij Nijns uit Kortenaken)
  • plet het gehakt met een pureestamper: dit maakt het gerecht toch wel fijner en maakt het vullen ook makkelijker
  • ik gebruik voor de gepelde tomaten Elvea Cubetti  met fijne kruiden, very njam!
  • gebruik voor de kaas zeker geen emmentaler of gruyere, maar bv al eens gemalen gouda of passendale (heel lekker vind ik de gemalen kaas voor kaassauzen in de Delhaize)
  • voor de Italiaanse kruiden: ik gebruik hiervoor altijd de Italiaanse kruiden van Piet Huysentruyt (koken lukt hem niet altijd, praten nog minder maar zijn kruiden zijn wel heel lekker!)
  • tip om canneloni te vullen: als je het kort hebt laten koken (ik doe dit altijd, maakt het toch wel wat smakelijker), pak dan een keukentang om de canneloni's vast te houden en vul ze (uiteraard :)) verticaal. Ik gebruik hiervoor een spuitzak (wel letten op een niet te kleine of te grote spuitmond, anders geraakt de inhoud niet/teveel door de mond)
  • gebruik een goede schort en voorzie voldoende plaats in de keuken. Een gewaarschuwd kok is er twee waard ;)
  • zet eventueel als de gevulde canneloni klaar is nog even onder de bovengrill op 250 °C om nog wat extra te gratineren
Smakelijk!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten