You don't win friends with salad- Homer J. Simpson










dinsdag 8 maart 2011

Penne met witte wijnsaus en kip

Als eerste recept dacht ik aan één van mijn favoriete pastagerechtjes. Het is echt niet moeilijk, en eigenlijk lust iedereen het wel: penne met wittewijnsaus en kip! Laat je niet afschrikken door de zure room, het geeft het gerechtje een leuke extra!

 
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 400 g kipfilet, in blokskes
  • 2 courgettes, in kleine blokjes
  • 150 ml zure room
  • 50 ml gewone room
  • 200 ml kippenbouillon
  • 100 ml droge witte wijn
  • verse tijm
  • basilicum, gescheurd
  • peper en zout
  • penne (De Cecco!)
  1. Neem een goede pan (geen anti-aanbak) en verhit daarin de olijfolie.
  2. Bak daarin de kipblokjes rondom bruin (ik kruid ze altijd eerst met peper en zout, anders vind ik het wat flets).
  3. Schep de courgetteblokjes, tijm en basilicum bij de kip en laat nog een minuutje bakken (niet vergeten te roeren!). Haal hierna het mengsel uit de pan en bewaar in een kommetje.
  4. Blus de pan met de kippenbouillon, de wijn , de zure room en room.
  5. Roer goed door en breng de saus aan de kook. Eens de saus kookt, zet het vuur lager en laat zo'n 15 minuten verder pruttelen.
  6. Kook de pasta in een pot met wat zout (of met blokje kippenbouillon in het water, njammie!).
  7. Roer daarna het kipmengsel door de saus en njammerdenjam!

 
Tips:
  • Gebruik geen anti-aanbakpan, anders krijg je niet van dat lekker aanbaksel op de pan dat je kan losweken met de kippenbouillon en wijn
  • Gebruik goede olijfolie, anders smaakt het al snel bitter door
  • Voor de echte luieriken (en ja, dat ben ik soms ook): in diepvriesafdelingen van sommige winkels verkopen ze al courgettes in blokjes en dat is extra makkelijk (maar pas wel op met het vele vocht dat loskomt als je dit dan verhit)
  • Gebruik echt verse tijm en basilicum als het kan. Een oplossing moest dat niet lukken is basilicum uit de diepvries (verkopen ze in strooipotjes) 
  • Bespaar niet op de pasta: het vormt een essentieel onderdeel van het gerecht en moet dus ook in orde zijn. Lekker eten begint natuurlijk met goede ingrediënten, maar overdrijf er ook niet in. Ondanks alle wijze raad in 'Komen Eten' maak ik mijn pasta niet zelf (the shame!): waarom al die moeite als je er superlekkere in de supermarkt vindt. Ik neem altijd pasta van De Cecco. Ietsjes duurder, maar zoooooveel lekkerder dan alle panzani's en soubry's van deze wereld

 
Voila, smakelijk !!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten